måndag 25 augusti 2008

För övrigt så anser jag att Karthago bör förstöras

Genom att sätta den rubriken går jag emot den eviga strömmen som i ett försök att verka kunniga användet det kända Cato-citatet i slutet av sina texter, då jag inledde texten med det istället. Först och främst kan man väl påpeka att det kanske är världens mest värdelösa citat, då det inte har blivit berömt för att det var fyndigt eller för att någon känd person sade det - Det har enbart blivit känt för att den envise saten sade det i slutet av alla sina tal. Med samma logik borde man kunna göra vilken mening som helst till ett känt citat, bara man upprepar det i slutet av alla sina texter. Därför kommer jag från och med nu och så länge jag känner för det mynta nya citat, tills jag hittar ett som är värt att upprepa tillräckligt många gånger för att göra det berömt.

För att fortsätta på stofiltemat ett tag till tänkte jag beklaga mig över hur vissa saker var bättre förr, i det här fallet populärkultur. Den instikten fick jag när jag satt i samma klassrum som några högljudda hiphopare. De enorma kläderna fick dem att se ut som clowner, och det irriterade trummandet mot bänkarna var ännu värre. Jag säger definitivt inte att det inte finns några häftiga subkulturer kvar i världen, jag säger bara att i det här landet lyser de med sin frånvaro. Och musik kan man fortfarande göra, det är något som är säkert, men däremot kan man inte göra coola musikvideos längre. Därför lägger jag upp denna fem-i-topp över de bästa musikvideorna genom tiderna. Om ni inte vet hur de ser ut bör alla finnas på you tube. Själv är inte mitt internet i toppform, så att leta upp dem själv skulle ta för lång tid:

5. Rick James - Superfreak
4. Michael Jackson - Smooth Criminal
3. Elton John - Pinball Wizard
2. R.E.M. - Shiny Happy People
1. Tommy Seebach - Apache
Och där var jag klar för dagen, tror jag.

För övrigt anser jag att Kebnekajse hade varit ett töntigt namn på ett berg om inte hade funnits ett bra band med samma namn.

Inga kommentarer: