tisdag 19 augusti 2008

En skoldag som många andra

Vad kan man säga om dagen? Jag har haft "någon sorts gymgrej", det vill säga tyngdlyftning. Borde jag ha kunnat räkna ut att det skulle vara, eftersom de har pratat om det tidigare. Jag blev dock utdragen ur lektionen för att visa skolan för en utbytesstudent från São Paulo. Han pratade väldigt lite, men när han väl gjorde det förstod man varför. Jag associerar i första hand Brasilien med Cornelis texter, med det hade inte fungerat så bra att säga. Så i ett försök att briljera med mina limiterade kunskaper om Brasilien drog jag till med fotboll, karnevaler och Guds stad. Han förklarade att det finns många brasilianska filmer som är bättre än Guds stad. Sedan spillde han chokladmjölk på sina byxor. Två gånger.

Efter att ha hört spanskaläraren förklara att han är en skämtsam typ för att sedan gå in i en lång utläggning om varför man inte bör klä sig på ett visst sätt (där han bland annat refererade till horor och fångar som har gått och blivit någons bitch) gick jag till statistik och data. Det är i praktiken matte. Läraren är från början coach, vilket omedelbart fick mig att tänka på Erik Larholm. Den här heter Kyle och lägger in ett litet "uhm..." mellan varje mening. Nästa lektion skall jag försöka räkna hans "uhm..." och på sätt träna mitt matematiska snille. Annars har det inte hänt så mycket. Jag har fått frågan om vi pratar holländska i Schweiz, samt hört en tolvåring förklara för mig att om negrerna är kaxiga så skall jag säga åt dem att suga sin vänstra boll. På återseende tills vidare!

2 kommentarer:

Andrik sa...

Inte dåligt att få visa upp skolan för en sydamerikan efter att själv bara ha varit där en dag. Hade ni sällskap av någon annan?

Filip Lindkvist sa...

Nej, men alla är typ lika vilsna. Skolan är ju nybyggd, så det kunde lika gärna vara jag. Studievägledaren resonerade väl att vi befann oss i samma sits, och därför kunde hjälpa varandra.