lördag 15 november 2008

Déjà vu på vita duken, julsånger och en tre-i-topp

Jag skulle skriva ett blogginlägg igår, men i brist på idéer började jag titta på Saw III istället. Måttlig underhållning för stunden, men i längden blir man ju så satans trött på det när det varken är fällor eller en handling längre, utan bara en massa långa tortyrscener. Dessutom har de en tendens att alltid ge rollerna till skådespelare som man känner igen men inte kan placera, så istället för att koncentrera sig på vad som händer sitter man och undrar var man har sett den där människan förut. I första filmen var det Cary Elwes (”It’s the c-law!” från Liar Liar, oavsett hur många filmer jag ser med honom kommer jag associera honom med den rollen) och nu var det människan som spelar Robert de Bruce i Braveheart, kom jag på dagen efter. Irriterande, men jag visste att det bara var en tidsfråga innan jag skulle komma på det.

Klubbaktiviteter har varit i full gång under veckan. Konstklubben samlades än en gång för tips och trix angående fönstermålningarna under Thanksgiving-veckan, inte så mycket att säga där. Tydligen räknas jag också som en tillräckligt talangfull körsångare, då jag bjöds in till deras lilla möte, och kunde därmed avbryta den dagens mattelektion. Vad som gällde var förstås julsånger och enbart julsånger, men det kändes befriande att delta i en kör med enbart handplockade elever. Det betydde att alla faktiskt kunde läsa noterna, ingen satt och pratade istället för att sjunga och vår körlärare såg inte ut att må psykiskt dåligt. Nedan följer tips på tre julsånger som jag gillar, som inte riktigt verkar ha slagit igenom i hemmatrakterna. Självklart på originalspråk, och även om vi sjunger dem på engelska står originaltexterna med. Jag försöker haka mig fram på den franska versionen under vissa repetioner, men ibland tror jag att jag blandar ihop vissa vokalljud. Fy skäms på mig! Nu när jag inte tvingas kämpa/fuska mig igenom skolfranskan tycker jag bra om det språket.

Nedan följer några tips, som sagt:
Shchedryk (http://www.youtube.com/watch?v=5TX4gLcBApM)
Noël Nouvelet (http://www.youtube.com/watch?v=qQf_XzPNYZI)
God Rest Ye Merry Gentlemen (http://www.youtube.com/watch?v=O2SR_P-_98s)
Det blev en kort lista. Ja, där har ni det i alla fall.

Annars är det dags för tre nya småsaker som jag saknar för stunden. Jag kör det i form av en tre-i-topp:
3. Röstskådespelare i japansk anime som vägrar inse att det bara låter muppigt när de försöker prata med en mystisk röst. Här är väl anime och manga lite halvpopulärt, jag har bara stött på en animenörd. Och det var ingen rolig animenörd med självdistans utan en sådan där läskig japanfanatiker som man kan drömma mardrömmar om ifall man inte är försiktig.
2. Att traska uppför Bockögränd på väg mot Husaröstigens busshållplats mitt i natten. Vet inte varför. Förmodligen har det fastnat i hjärnan efter att ha gjort det jag vet inte hur många gånger.
1. Sven Nordqvists illustrationer. Inget mer behöver sägas. Klart bästa illustratören jag kan komma på för stunden, förutom Tim Burton eller Tove Jansson möjligtvis. Om ni inte har läst Tomtemaskinen eller Rävjakten (av Sven Nordqvist givetvis) så är det på tiden att ni GÖR DET!

Och med det får jag avsluta dagens inlägg. För att citera en stolt You tube-användare vid namn Emil: ”Proud to have a head city like Stockholm, im gonna visit it next week :D” Underbart på sitt eget lilla tragiska sätt. Man kan nästan höra Stig H. Olsson-engelskan eka genom hans inlägg, för att uttrycka sig poetiskt.

Inga kommentarer: