lördag 14 februari 2009

Nu har det börjat... fy fan!

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2469555.svd

Ja, än en gång haglar artiklarna än en gång om detta hemska jippo. Jag trodde inte jag skulle se första deltävlingen, men nu slutade det med att jag såg fem av låtarna. Usch usch usch, varför kunde inte den öppna scenen som jag kollade på innan kunnat hålla på lite längre? Nej, men så traumatiskt kan det inte ha varit. Man brukar ju oftast minnas trauman, men allt jag minns var att Petra Mede i vanlig ordning inte var så rolig. Låtarna glömde man bort samtidigt som man lyssnade på dem. Men i alla fall, den här artikeln som jag länkande till längre upp är tragisk på så många olika nivåer. För det första att denne låtskrivare bygger sin stämning (att alla låtskrivare inte har samma chans) på att han själv inte har lyckats komma med. Detta kallas starkt självförtroende. Men den är ju samtidigt tragisk för att han har helt rätt. Hur ofta kommer det in lite nya idéer i den tävlingen? Människor behöver nya idéer, och den tävlingen behöver lite förändring.

1. Enbart artister som inte har något kontrakt och debuterar i tävlingen.
2. Samma regler för låtskrivare.
3. Låt riktiga komiker skriva showen. Det behöver förresten inte vara en show, låt det bli en vanlig konsert.
4. Ingen jury.
5. Bara för sakens skull, låt schlager vara den enda förbjudna genren.

Kvällens deltävling lär jag missa. Sorgligt värre.