torsdag 22 januari 2009

Startskottet

Då jag inte har någon koll på hur många som läser dessa inlägg så antar jag att jag under den närmsta månaden kommer ha ett tydligt tema på många av mina inlägg som ni alla älskar. Den stundande Oscarsgalan, nr 81 i ordningen. Startskottet gick ju egentligen i början av januari, då året officiellt tog slut, men för mig gick startskotte idag då nomineringarna offentliggjordes live. Så vad kan man säga? För det första – Forest Whitaker såg ut att ha astråkigt. Hela han var lika slö som hans vänsteröga. Och efter denna lilla omotiverade personattack som inte var så rolig återvänder jag snabbt till ämnet, det vill säga att det var stelt men det förväntar man sig också när det inte är någon ceremoni utan två gubbar som läser en massa namn högt. Av de tunga nomineringarna har jag än så länge bara sett Benjamin Button. Den är nominerad för bästa film, regi, manliga huvudroll, kvinnliga biroll (hon som spelar hans mamma) och manus efter förlaga. I övrigt har vi tre mer eller mindre politiska draman (Milk, Frost/Nixon och The Reader) samt Slumdog Millionaire med Dev Patel (känd som Anwar från Skins) i huvudrollen. Så nu är det nedladdning som gäller. Jag hoppas så innerligt än en gång att det här filmåret inte var lika vedervärdigt som 2007, med dessa långsamma intriglösa draman utan bakgrundsmusik, där Juno borde ha vunnit, men med tanke på de intressanta idéer som ligger bakom årets storfilmer kan man hoppas på betydligt bättre.

Bland de lite mindre nominerade filmerna finns inte så mycket att säga. Heath Ledger fick sin nominering för Jokern och han kommer troligtvis få statyetten med tanke på hur mycket den rollen har hyllats. Det är lite samma som med Whitaker i The Last King of Scotland, det var ingen som på allvar trodde att någon annan skulle få den även om Mark Wahlberg också var grym det året. Plus att Ledger är död också, vilket hjälper honom här, och han förtjänar den verkligen. Wall-E, Kung Fu Panda och Bolt slåss om bästa animerade, hoppas på Kung Fu Panda, och bland de utländska filmerna finns bland annat en tysk film om Baader Meinhof. Den kommer också ses under månaden. Visst har Tyskland börjat bli bra på något stela men väldigt välgjorda filmer? Synd bara att alla handlar om antingen Nazityskland eller Öst-Västtyskland under Kalla kriget, men vad fan, har man en händelserik historia så är det ju bara att tjäna pengar på den. Undrar om Sällskapsresan överhuvudtaget hade gjorts ifall vi hade haft en egen Führer eller delat Stockholm på mitten? Grubbla över den, ni.

Barack Obama stängde Guantanamo idag. Det var duktigt av honom.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också se alla filmer! Kan inte vi ha värsta partyt med desscode sedan när själva galan är? :D

Filip Lindkvist sa...

Vet inte hur många vi får med oss, eftersom det är natten mot en måndag. Gabbi dissade oss...

peggy sa...

Nu känner jag mig väldigt dum. (Eller ja, dummare än vanligt.) Jag har nämligen inte sett någon av de filmer som det skrevs om. Inte ens Kung Fu Panda. Fy på mig!

Filip Lindkvist sa...

The Dark Knight har du sett, den nämnde jag. Den borde ha varit med bland de nominerade till bästa film.